Врсте Муцања и савети родитељима - Александра Баровћ логопед

ВРСТЕ МУЦАЊА
1. Физиолошко (пролазно муцање)
2. Примарно муцање
3. Секундарно муцање
4. Прелазно муцање
5. Абрупно (акутно) муцање
САВЕТИ ЗА ПОСТУПАЊЕ СА ДЕЦОМ КОЈА МУЦАЈУ
1. Слушати стрпљиво шта дете каже, а не како каже и одговорити на поруку која стоји иза речи.
2. Дозволити детету да доврши мисао без прекидања
3. Одржавати природан контакт очима док дете говори.
4. Избегавати допуњавање детета, нека речи буду његове.
5. После дететовог говора, одговорити полако и без журбе, употребљавајући неке од речи које је оно употребило, на пример ако каже „ј-ј-ја видим зеку“ рећи: „Ох, да ти видиш зеку, баш је сладак“.
6. Постављати мање питања (само једно) и дати му довољно времена да одговори.
7. Успорити ритам живота у кући и провести бар 5-10 минута сваког дана причајући са дететом без журбе, полако, релаксирано (опуштено)
8. Наћи начин да се детету покаже да га волите и цените и да вам је лепо заједно.
Обезбедити у кући смиренију, опуштенију атмосферу, да свако у породици свакога слуша, када једно говори друго слуша и тако наизменично. Муцање не сме да буде изговор за дете да има монопол на разговор и да прекида друге људе док причају.
10. Дете мора да буде научено стандардима понашања, друштвеним вредностима и врсти одговорности која се од њега очекује.
11.Доследност у поласку на спавање у одређено време, помаже детету да се привикне на време спавања, јер је ред у дневном распореду благотворан; устајање, облачење, оброци, спавање, што смањује несигурност у његовом животу.
12. Постарати се да има довољно одмора, јер замор поспешује муцање
13.Паузирајте 2-3 секунде пошто дете заврши реченицу, пре него што одговорите на његова питања или коментаре, јер ће му то бити модел за спорији говор.
14. Користите једноставан речник и реченичну конструкцију, у лаганом, опуштеном темпу, повремено убацујте лака понављања, а ако дете постави питање у вези са тим, реците му да и одрасли људи понекад праве грешке.
15. Кад год има тешкоће са причом, пустите да заврши комуникацију, дозволите му да схвати да је важна порука, а не борба.
16. Дозволите детету да покаже страх и љутњу, па то заједнички проанализирајте.
17. Ако дете почне да вам прича док радите ствари које захтевају концентрацију, кажите му да тог тренутка не можете да га гледате, али да га пажљиво слушате.
18. Избројте колико сте пута рекли НЕ у току дана и смањите то на пола. Забране морају бити блговремено дате уз потребно објашњење.
19. Не постављајте пред дете нереалне захтеве, за које још није дорасло, ни у погледу учења, ни у спортско-рекреативним активностима. Њихов дан не сме бити преоптерећен наметнутим обавезама. Морају имати довољано времена за спонтану, опуштену игру и дружење.

Александра Баровћ логопед ПУ "Бошко Буха" Врбас

 

Блок Саве Ковачевића бр. 8, 21460 Врбас, Србија

  • dummy 021/705-100

  • dummy buhavrb@mts.rs

Search